CUPT rozstrzygnęło konkurs na dofinansowanie inwestycji w kolej miejską i poprawę bezpieczeństwa. Na liście zwycięzców są PKP PLK (trzy wnioski), PKP SKM Trójmiasto, Koleje Dolnośląskie oraz WKD. Czwarta inwestycja PKP PLK znalazła się na liście rezerwowej, a wniosek powiaty żyrardowskiego został odrzucony z powodu niespełniania kryteriów.
Dofinansowanie w łącznej kwocie ponad 836,7 mln zł będzie pochodziło z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) 2021-2027 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego). – 6 projektów spełniło wszystkie wymagania i otrzyma dofinansowanie. 1 projekt spełnił wymagania, ale nie dostał pieniędzy, bo zabrakło środków (znalazł się na liście rezerwowej. 1 projekt nie spełnił podstawowych kryteriów i nie został zakwalifikowany – wylicza CUPT.
Toruń, Wrocław i GZM zyskają najwięcej
PKP PLK pozyskały wsparcie na inwestycję BiT City II, której
zakres opisywaliśmy już kilkakrotnie na naszych łamach. Zakłada on modernizację linii 353 Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków. Do najważniejszych elementów należy remont mostu przez Wisłę oraz
likwidacja wąskiego gardła, którym jest odcinek jednotorowy pod Placem Pokoju Toruńskiego. Jest to najdroższa inwestycja z listy: koszt całkowity wynosi 685 739 912,24 zł, a wysokość dofinansowania UE – 389 389 060,53 zł (niezależnie od tego 161 216 117,17 zł dopłaci rząd z budżetu państwa).
Pozostałe dwie inwestycje państwowego zarządcy infrastruktury, które otrzymały dofinansowanie, to prace na linii 179 na odcinku Tychy – Bieruń Stary (521 409 821,48 zł wartości całkowitej, 296 737 296,77 zł wsparcia unijnego, 127 173 127,20 zł państwowego) oraz prace na linii 143 między stacjami Wrocław Psie Pole i Wrocław Sołtysowice (191 265 000 zł wartości całkowitej, 108 850 000 zł dofinansowania unijnego, 46 065 000 zł państwowego). Zadanie „Prace na liniach kolejowych nr 140 i 169 na odcinku Orzesze Jaśkowice – Tychy” zostało ocenione pozytywnie, lecz z powodu zbyt małej puli dostępnych środków znalazło się na liście rezerwowej.
Koleje Dolnośląskie ulepszą system sprzedaży
Warszawska Kolej Dojazdowa oraz PKP SKM Trójmiasto postanowiły skoncentrować się na infrastrukturze przystankowej. Pierwsza ze spółek chce za unijne pieniądze poprawić bezpieczeństwo i dostępność przystanku Warszawa Raków. Zakładany całkowity koszt inwestycji to 4 225 278,38 zł, z czego fundusze UE pokryją 1 717 592,83 zł. Druga zamierza zmodernizować kilka przystanków na zarządzanej przez siebie linii 250, dodatkowo budując infrastrukturę chroniącą przed hałasem (zapewne chodzi o ekrany). W tym przypadku całkowita wartość przedsięwzięcia to 58 299 284,98 zł, a wsparcie z Unii Europejskiej – 32 883 572,88 zł.
Zupełnie inny charakter ma wniosek Kolei Dolnośląskich. Zakłada on stworzenie i dostawę „aplikacji oraz urządzeń wspomagających realizację sprzedaży zintegrowanej w oparciu o model OSDM i standard GTFS Real Time”. Inwestycja ta ma kosztować 12 731 791,50 zł, z czego 7 142 224,50 zł pokryją fundusze europejskie.
Wspomniany odrzucony wniosek został złożony przez powiat żyrardowski. Wnioskujący chciał dofinansować ze środków programu modernizację wiaduktów drogowych nad torami w Lublinowie i Korytowie. Był to zarazem jedyny w omawianym naborze wniosek złożony przez samorząd.